LUMONITE®
OLIGHT
PURELUX
LED Lenser
Moon
Petzl
Mag Lite
Hella
Ferei
Leatherman
SAE
Wolf
Fenix
Nightsearcher
Lupine
LAZER
Nitecore
AIRAM
Nordic Lights
RIGID
TruckVision
W-Light
X-Vision
Bosch
Philips
OSRAM

Me olemme luottokelpoinen yritys Bisnode rating järjestelmän mukaan. Bisnode rating on automaattinen ja jatkuvapäivitteinen luottoluokitusjärjestelmä.

Toimituskulut alkaen:

5,49

 

Toimitus yli
140€ tilaukset:

0


Palautus (30pv):

0

Lisävalojen ja työvalojen asennus / kytkentä ajoneuvoon, asennusohje

Lisävalojen kytkennässä käytetään yleensä relekytkentää. Rele mahdollistaa, että lisävalaisimet saadaan syttymään yhtäaikaisesti ajoneuvon alkuperäisten valojen kanssa. Relekytkentä ei kuormita alkuperäisten valaisimien sulakkeita, eikä johtoja. Relekytkentä on sähköteknisesti erittäin helppo ja onnistuu lähes jokaiselta.

VAROITUS! Mikäli tämä teksti on sinulle täyttä hepreaa, suosittelemme kääntymään ammatilaisen puoleen. Lisävalojen asentaminen ei ole ammattilaiselle kuin hetken homma, eikä kustannuksetkaan päätä huimaa!


=> Tutustu Valostoren lisävalovalikoimaan täällä! <=

Kirjoitimme artikkelin myös lisävalojen valinnasta, jos sopivaa mallia ei tahdo löytyä: Lisävalojen valintaopas

Asennukseen tarvittavat osat

Lähtökohtaisesti asentamiseen kannattaa käyttää valmiita johtosarjoja. Tarvittavat komponentit johtosarjan rakentamiseen on myös saatavilla, mutta loppuhinnaksi muodostuu likipitäen sama kuin valmiissa johtosarjassa. Valmis johtosarja on erittäin helppo kytkeä.

Asennuksen aloittaminen

Jos autosi on ns. uuden ajan tekniikkaa, on järkevintä varmistaa, että ajoneuvosi soveltuu lisävalojen asennukseen jo ennen töiden aloittamista. Tämän voit varmistaa esimerkiksi huoltoliikkeestä ja samalla kannattaa kysäistä, millä periaatteella juuri ko. autoon lisävalot asennetaan. Perinteisten, auton omien halogeeni-valaisimien rinnalle lisävalot saa asennettua mutkitta.

LISÄVALOJEN ASENNUSOHJE (Artikkelin kuvat klikattavissa isommaksi)

REKISTERIKILVEN IRROITUS

Valaisimille kannattaa rakentaa ensimmäisenä tukeva kiinnitys. Helpoin tapa henkilöautoon kiinnityksen tekemiseen on rekisterikilven alle tuleva lisävaloteline. Teline tulee asentaa jämäkästi, mikäli teline on heikosti kiinni, valot alkavat helpolla "väristää" ajaessa. Ensimmäisenä sinun täytyy irroittaa rekisterikilpi, sekä mahdollisesti rekisterikilven asennuskehikko.

LISÄVALOTELINEEN KIINNITYS

Aseta valoteline rekisterikilven paikalle, ja merkkaa kiinnityspisteet tussilla puskuriin. Poraa puskuriin pienet reiä't, jotta ruuvit tarttuu puskuriin helpommin. Kiinnitä teline vähintään jokaisesta nurkasta. Jotkun puskurit mahdollistavat myös pulttien asentamisen, joka on lujempi vaihtoehto. Tässä kuvastetussa ohjeessa on juurikin päästy laittamaan teline pultein kiinni. Tällöin on hyvä päästä työskentelemään puskurin taustapuolellekin.

 

LISÄVALOJEN KIINNITYS TELINEESEEN

Helpoin tapa jatkaa työstämistä on kiinnittää valaisimien jalat kilven telineeseen, tämä vaihe toki saattaa hieman poiketa valaisinmallista riippuen. Joissakin valaisimissa on irroitettavat jalat, joten tässä ohjeessa kiinnitimme jalustat ensimmäisenä. Jalkojen tulee olla tiukasti kiinni, eikä löysää passaa jättää väliin.

Kun jalustat on kiinnitetty, kannattaa seuraavaksi kiinnittää rekisterikilpi takaisin. Kilven voit kiinnittää puskuriin joko käyttäen apuna kilven asennuskehikkoa, mutta yleensä helpoin tapa on kiinnittää kilpi suoraan puskuriin. Näin saadaan vielä yksi kiinnityspiste lisää, joka tukee myös lisävalotelinettä. Sitten kannattaakin jo asettaa itse valot jalkoihin kiinni. Tässä vaiheessa valoja ei kannata vielä kiristää.

 

 

SÄHKÖKYTKENNÄT

Tässä mallissa käymme läpi miten sähkökytkentä tehdään, käyttäen perinteistä ryöstöliitäntää. Ryöstöliitos toimii autoissa, joissa on halogeenilla toteutetut pitkät valot. Ryöstökytkentä ei vauroita alkuperäisiä kytkentöjä, ryöstöliitin vain tekee alkuperäiseen johtoon "viillon" josta liitin saa kontaktin, ja näin saa herätevirran releelle. Sähköteknisesti kytkentä on helppo suorittaa, mikäli käytetään valmiita johtosarjoja.

JOHTOSARJAN OSAT

  1. Miinusnapa
  2. Plusnapa
  3. Sulake
  4. Herätejohto
  5. Valaisimien liittimet
  6. Rele

Jokaisella liittimellä ja komponentilla on oma paikkansa kytkennässä.

Liittimet 1. ja 2. antavat valoille virran. Käytännössä nämä voidaan kytkeä suoraan akkuun, mutta yleensä niille löytyy hieman järkevämmät paikat. Tässä asennusohjeessa kiinnitimme miinusnavan (1.) runkoon. Auton runkohan on yhteydessä akun miinusnapaan, joten maadoittaminen onnistuu runkoon kiinnittämällä. Tässä täytyy huomioida, että liitin osuu kunnolla runkoon, eikä välissä ole esimerkiksi maalia. Plusnavan (2.) kiinnitimme vapaaseen virtalähtöön, joka tässä autossa oli valmiina.

3. Sulake: suojaa valaisimia, johtoa ja akkua oikosulkuja vastaan.

4. Herätevirta: sen kytkeminen on kytkennän haastavin vaihe. Sinun täytyy etsiä alkuperäisten pitkien valojen virtapiuha. Tähän helpoin tapa on yleismittari, jolla mittaat johtimen mihin tulee jännite kun pitkät valot kytketään päälle.

Tässä kohti kaverista on apua, joka käyttää pitkiä valoja päällä ja pois, sillä välin kun sinä mittaat oikean johtimen. Sitten vain asennetaan ryöstöliittimellä herätevirtajohto ajoneuvon pitkien valojen johdon rinnalle.

HUOM! Joissain autoissa auton alkuperäiset pitkät valot ovat ns. miinusohjatut, eli kaukovalolle tulee virta jatkuvasti, ja ainoastaan kaukovalojen maadoitus (miinus) katkeaa, kun pitkät valot sammutetaan. Tällöin yllä kuvattu johtojen kytkentä ei toimi, vaan lisävalot palaisivat jatkuvasti eikä auton omien pitkien käytöllä ole vaikutusta lisäpitkien syttymiseen tai sammumiseen. "Miinusohjatussa" autossa lisävalojen johdot asennetaan siten, että johtosarjan plus-johto kytketään akkuun tai vapaaseen virtapistokkeeseen, ja herätejohto voidaan kytkeä samaan liittimeen. Johtosarjan miinus-(maa-) johto taas kytketään ryöstöliitännällä auton alkuperäisten pitkien valojen miinus-johtoon. Näin lisävalot syttyvät ja sammuvat auton omien pitkien yhteydessä.

Kun nämä kytkennät on saatu tehtyä, kytke valaisimet liittimiin, ja sijoitat kaapelit siististi, nippusiteitä apuna käyttäen auton konehuoneeseen. Sen jälkeen kannattaa valaisimet koeponnistaa. Mikäli valot eivät syty yhtä aikaa alkuperäisten valojen kanssa, kannattaa ensimmäisenä tarkastaa seuraavat:

  • miinus- ja plusnavan kiinnitys: kontaktin tulee olla riittävä
  • ryöstöliittimen kontakti, ja oikean johdon kanssa kytkentä
  • sulakkeen kunto, sillä rikkinäisellä sulakkeella rele kyllä napsahtaa, kun pitkät valot kytketään, mutta lisävalot eivät saa virtaa

Kun valaisimet on saatu toimimaan, ne kannattaa käydä suuntamassa pimeällä tiellä. Yleensä pyöreitä valoja käytettäessä ne kannattaa suunnata suunnata hieman "harittamaan", eli valokeilat tulevat vierekkäin. Näin keilalle saadaan mukavasti leveyttä lisää ja myöskin ojat ja penkat valaistua tehokkaasti. Pystysuunnassa keila kannattaa suunnata vaakasuoraan eteenpäin. Parhaan, omaa mieltä lämmittävimmän suuntauksen saat käydessä pimeällä kapealla tiellä suuntaamassa valot, jolloin lopputuloksen näkee heti.

Lisäksi valot kannattaa tukea tukiraudalla, joka estää valojen "nyökkäämisen" sekä ajosta aiheutuvan värinän.

 

 

=> Tutustu Valostoren lisävalovalikoimaan täällä!

 

Ota kantaa ja kommentoi artikkelia

Ostajan edut

Vaivatonta ostamista

Voit maksaa Klarnalla, verkkopankkitunnuksilla, yleisimmillä luottokorteilla tai postiennakolla. Osakeyhtiöille toimitamme myös laskulla. Toimituskulut ovat kirjeellä 2,95 € ja paketeilla alk. 5,49 €. Toimitamme paketteja myös suoraan kotiin ja työpaikoille.

1 - 2 päivän pikatoimitus

Vakituinen henkilökuntamme käsittelee verkkokaupan tilauksia koko ajan. Arkisin klo 14 mennessä jätetyt tilaukset lähtevät useimmiten Oulun varastoltamme jo samana päivänä postin tai matkahuollon toimitettavaksi. Vastaanotat tuotteet yleensä 1-2 vrk kuluttua.

100% tyytyväisyystakuu

Tilaa nyt ja tutustu rauhassa kotona tai työpaikalla, aidossa käyttöympäristössä. Voit palauttaa tai vaihtaa ilmaiseksi ilman selittelyjä. Rahat takaisin -tyytyväisyystakuu on voimassa 30 päivää ostoksesta. Turvallista ja huoletonta ostamista parhaimmillaan! Lue lisää täältä.